Log in

I forgot my password

Latest topics
» Medela Harmony
Tue Mar 05, 2013 3:45 pm by alliey.5241

» Medela PIS
Tue Mar 05, 2013 3:42 pm by alliey.5241

» Quinny Zapp
Tue Mar 05, 2013 3:36 pm by alliey.5241

» Testing tickers, Avatar,Signature Etc
Mon Dec 05, 2011 10:28 am by mrssyediz

» Selamat Datang!
Mon Dec 05, 2011 9:47 am by mrssyediz

» Aktiviti Penyusuan Susuibu sepanjang Bulan Julai 2011
Wed Jul 13, 2011 7:16 pm by Hayatie

» Salam kenal..
Wed Jul 13, 2011 7:13 pm by Hayatie

» Hai saya orang Baru
Mon Jun 20, 2011 2:00 pm by Hayatie

» oooouuuh~ terjumpa sudah!
Mon Jun 20, 2011 1:02 am by Hayatie

Cit Chat Cak

Koleksi Doa Amalan Harian

View previous topic View next topic Go down

Koleksi Doa Amalan Harian

Post  HerniComel on Wed Apr 22, 2009 12:28 pm

slm semua...marilah kita sama2 sharing postkan doa2 yg kalian amalkan sehari2...mudah2an dpt kita sama2 amalkan dan didik anak2 kita membesar bersama2 doa2 ini...kerana~Doa adalah Senjata Orang Mukmin

ku mulakan dgn

Doa Apabila Terlupa Membaca Doa Makan


"Bismillahi awwaluhu wa aakhirihu"

HerniComel
Moderator

Posts : 191
Reputation : 0
Join date : 19/04/2009
Age : 35
Location : gombak, kl

View user profile http://dmostsantai.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  FizaCute on Wed Apr 22, 2009 12:33 pm

HerniComel wrote:slm semua...marilah kita sama2 sharing postkan doa2 yg kalian amalkan sehari2...mudah2an dpt kita sama2 amalkan dan didik anak2 kita membesar bersama2 doa2 ini...kerana~Doa adalah Senjata Orang Mukmin

ku mulakan dgn

Doa Apabila Terlupa Membaca Doa Makan


"Bismillahi awwaluhu wa aakhirihu"

Renung2 kan dan selamat beramal flower

FizaCute
Kenalan Baru

Posts : 73
Reputation : 0
Join date : 20/04/2009
Age : 37
Location : Pandan Village

View user profile http://sharingiscaring-fiza.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  FizaCute on Wed Apr 22, 2009 12:36 pm

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

"Au zubillah himinashsyaitan nirrajim...bismillahirrahmannirrahim"
1. Qul huwallaahu Ahad.
2. Allaahus Shamad.
3. Lam yalid wa lam yuulad
4. Wa lam yakul lahu kufuwan Ahad

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
1. Katakanlah : "Dialah Allah, Yang Maha Esa"
2. Allah adalah Tuhan, yang bergantung kepada Nya segala sesuatu.
3. Dia tiada beranak dan tiada diperanakkan.
4. Dan tidak ada seorang pun / sesuatu pun yang setara dengan Dia

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas,kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad. Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. walam yakul lahu kufuwan ahad.) sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu. Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad s.a.w :
"Barang siapa membaca Qul huwa"llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa si fulan iti telah menjadi pemendekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka". Inilah yang dinamakan membaca Qulhua"llah ahad satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

1. Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).

2. Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya : Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu)tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

3. Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas. Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami,sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.

4. Sabda Rasulullah SAW lagi : Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.

5. Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, and an-annas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke jumaat yang berikiutnya.

6. Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan petang nescaya tidak mengalami apa-apa kesusahan.

7. Untuk Mendapatkan kebaikan di dunia dan akhirat, bacalah surat Al - Ikhlas setip hari sebagai amalan sehari - harinya. Insya Allah berkat surat Ikhlas yang kita baca itu kita akan mendapat kebaikan di dunia dan akherat.

8. Terhindar dari fitnah dan siksa kubur, bacalah surat Al-Ikhlas pada orang yang sedang sakit. Seandainya orang yang sakit itu lantas mati pada hari itu juga, maka insyAllah dia akan diselamatkan dari fitnah kubur

FizaCute
Kenalan Baru

Posts : 73
Reputation : 0
Join date : 20/04/2009
Age : 37
Location : Pandan Village

View user profile http://sharingiscaring-fiza.blogspot.com

Back to top Go down

Doa Melihat Diri di Cermin

Post  HerniComel on Wed Apr 22, 2009 1:39 pm

Allahumma kama hassanta khalqi fahassin khuluqi

~Segala puji bagiMu ya Allah, yg memperelokkan rupa parasku ini, jadi perelokkan pula budi pekertiku.

HerniComel
Moderator

Posts : 191
Reputation : 0
Join date : 19/04/2009
Age : 35
Location : gombak, kl

View user profile http://dmostsantai.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  amyatie on Wed Apr 22, 2009 3:16 pm

amin burpp kenyang!!

amyatie
Moderator

Posts : 117
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : Sunway, Selangor

View user profile http://amyatie.blogspot.com

Back to top Go down

Doa Selepas Makan

Post  HerniComel on Wed Apr 22, 2009 4:47 pm

amyatie wrote:amin burpp kenyang!!

ha...baguih2...ni doa pas makan Very Happy

Alhamdulilahillazi ath-a'mana wasaqaana waja-a'alana minal muslimiinnn


~Segala puji-pujian bagimu ya Allah,yg mengurniakan rezeki makanan dan minuman serta menjadikan diri ini seorang Muslim

HerniComel
Moderator

Posts : 191
Reputation : 0
Join date : 19/04/2009
Age : 35
Location : gombak, kl

View user profile http://dmostsantai.blogspot.com

Back to top Go down

Doa Lembutkan Hati

Post  luvhaziq on Wed Apr 22, 2009 9:08 pm

doa nie utk lembutkan hati suami ke,anak2 ker...
baca n hembus pd air minuman smbil niat k..
surah As-Syura ayat ke-19..
terjemahannya...
'Allah Maha lembut terhadap hamba2-Nya,Dia mmberi rezeki kepada sesiapa yg dikehendaki-Nya,dan Dia Maha kuat,Maha Perkasa '
ku dpt ilmu nie dr ustaz yg dtg b ceramah kt tmpat kerjaku....
flower flower flower flower

luvhaziq
Kenalan Baru

Posts : 118
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : kl<>jitra

View user profile http://luvhaziq.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  amyatie on Wed Apr 29, 2009 8:08 am

sape yg tak netekkan anak dia nnti hari kiamat tetek dia kene gantung...

renung renung kan ..

amyatie
Moderator

Posts : 117
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : Sunway, Selangor

View user profile http://amyatie.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  nonnie78 on Wed Apr 29, 2009 6:43 pm

luvhaziq wrote:doa nie utk lembutkan hati suami ke,anak2 ker...
baca n hembus pd air minuman smbil niat k..
surah As-Syura ayat ke-19..
terjemahannya...
'Allah Maha lembut terhadap hamba2-Nya,Dia mmberi rezeki kepada sesiapa yg dikehendaki-Nya,dan Dia Maha kuat,Maha Perkasa '
ku dpt ilmu nie dr ustaz yg dtg b ceramah kt tmpat kerjaku....
flower flower flower flower

suka.suka.suka... tapi malas nak carik.. hahahahah... lenkali tulis cam hernichomel leh tak tie??? Razz

nonnie78
Kenalan Baru

Posts : 13
Reputation : 0
Join date : 21/04/2009
Age : 38
Location : Bandar Tun Razak / Tmn Cheras Indah

View user profile http://www.cuppycakeyumyum.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  nonnie78 on Wed Apr 29, 2009 6:44 pm

amyatie wrote:sape yg tak netekkan anak dia nnti hari kiamat tetek dia kene gantung...

renung renung kan ..

ko biar betul thu.... risau aku ni.. anak aku yang no 2 tu tak netek dulu. .dia yang tak nak.. aku okay je.... Very Happy

nonnie78
Kenalan Baru

Posts : 13
Reputation : 0
Join date : 21/04/2009
Age : 38
Location : Bandar Tun Razak / Tmn Cheras Indah

View user profile http://www.cuppycakeyumyum.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  amyatie on Wed Apr 29, 2009 7:05 pm

BETUL LA TETEK KENE GANTUNG KALO TAK NAK NYUSU KAN ANAK DIA TAK PERCAYA TANYA USTAZAH KU.. HEHEHHEHE

amyatie
Moderator

Posts : 117
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : Sunway, Selangor

View user profile http://amyatie.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  Hayatie on Wed Apr 29, 2009 7:51 pm

amyatie wrote:BETUL LA TETEK KENE GANTUNG KALO TAK NAK NYUSU KAN ANAK DIA TAK PERCAYA TANYA USTAZAH KU.. HEHEHHEHE

Hahah..abis pengepam tegar mcm ku ni..pe citer plak??

_________________

Jom singgah belog ku ::http://xclusivelyxpressing.blogspot.com::

Hayatie
Admin

Posts : 344
Reputation : 1
Join date : 18/04/2009
Age : 35
Location : Kajang

View user profile http://xclusivelyxpressing.blogspot.com

Back to top Go down

Doa Memohon Melembutkan Hati Orang

Post  HerniComel on Wed Apr 29, 2009 8:16 pm

Afa-ghaira di..nillahi yab-ghu..na walahu aslama man fissama..wa..ti wal ardhi thau'an wakarhan wailaihi turja'un...

~Apakah yg mereka kehendaki selain drp agama Allah, sedangkan semua makhluk di langit dan di bumi tetap tunduk kepadaNya serta kepadaNya kami kembali.

*gha mewakili bunyi ghain (mcm huruf ain yg bertitik tu- huruf ini mengelirukan bila dieja dlm rumi)
*...bermaksud bacaan perlu dipanjangkan (kerana mengandungi alif, tanda bacaan panjang, mad asli dll. dlm erti kata lain bacaan nya adalah dua harakat ke atas)

HerniComel
Moderator

Posts : 191
Reputation : 0
Join date : 19/04/2009
Age : 35
Location : gombak, kl

View user profile http://dmostsantai.blogspot.com

Back to top Go down

doa 12

Post  nonnie78 on Thu Apr 30, 2009 3:00 pm

salam.

Ya Allah, bukakanlah untukku pintu2 kebaikan, pintu2 keselamatan, pintu2 kesihatan, pintu2 kenikmatan, pintu2 keberkatan, pintu2 kekuatan, pintu2 cinta sejati, pintu2 kasih sayang, pintu2 rezeki, pintu2 ilmu, pintu2 keampunan dan pintu2 syurga. Ya Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

dalam arab ku tak pasti. mungkin herni boleh tlg terjemahkan kot.. ke salwa ke kalau ada masuk kat sini..

nonnie78
Kenalan Baru

Posts : 13
Reputation : 0
Join date : 21/04/2009
Age : 38
Location : Bandar Tun Razak / Tmn Cheras Indah

View user profile http://www.cuppycakeyumyum.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  amyatie on Fri May 08, 2009 5:56 pm

YA ALLAH YA TUHAN KAMI KAU HINDARILAH KAMI DARI SEGALA MALA PETAKA YG MENIMPA, KAU PERMUDAHKAN LAH URUSAN KAMI YA ALLAH DAN KAU BIMBING LAH KAMI MENUJU KEJALAN MU YA ALLAH..

SESUNGGUHNYA HANYA PADA MU TMPT KAMI MEMOHON DAN BERLINDUNG..

AMIN AMIN AMIN YA RABBAL ALAMIN..

amyatie
Moderator

Posts : 117
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : Sunway, Selangor

View user profile http://amyatie.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  nik-mm on Sat May 09, 2009 4:00 pm

apa-apa pun setiap kali nak buat sesuatu bacalah 'BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM'

nik-mm
Kenalan Baru

Posts : 296
Reputation : 1
Join date : 21/04/2009
Age : 32
Location : klang, selangor.

View user profile http://www.nik-kingsyah.blogspot.com.my

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  amyatie on Sat May 09, 2009 5:29 pm

bismillaahirrahmaanirrahim

ada satu kisah pasal bismillaahirrahmaanirrahim

ada pasangan suami isteri ni dh lama kawin, si suami meluat dgn isterinya sbb asyik2 sebut bismillah, bgn dr duduk bismillah, nk duduk bismillah, basuh sayur bismillah, goreng ikan bismillah, blh dikatakan semua perbuatan yg dilakukan nya di mulakan dgn bismillah..

oleh kerana suami dia tak tahan dgn tabiat isteri nya yg asik berbismillah dia mencari akal nk mengenakan isterinya....

lalu si suami pergi ke hutan dan membawa pulang ular tedung, ular tersebut ingin dimasukkan nya kedalam tong beras, sesampai nyer dia dirumah dia mengeluarkan semua beras lalu memasukkan ular tedung yg sebesar lengan itu...setelah selesai dia pun memanggil isterinya.."hah cpt masak nasi aku lapar"

satu jam kemudian si suami kedapur dan dilihatnya nasi dan lauk sudah sedia terhidang dia bertanya kepada isterinya "mana dpt beras? kerana semua beras telah dikeluarkan nya dan digantikan dgn ular tedung.. lalu isteri nya menjawab dlm tong beras laa, "tong yg mana" tanya suami nyer lg, tong mana lg bang ada satu je tong beras di rumah kita ni.tanpa berlengah lg si suami pun segera pergi ke tong beras tersebut dan dibukanya, tatkala dibukanya tong beras itu apa lg ulang tedung selar yg sebesar lengan itu pun dgn pantas tlh mematuk mukanya, mati la si suami dgn serta merta....

itu la kawan2 berkat membca bismillah tong beras kosong yg berisi ular blh memberikan beras kepada si isteri yg taat dan selalu melafazkan bismillah setiap kali ingin melakukan sesuatu pekerjaan/perbuatan....

sharing is caring.... bismillaahirrahmaanirrahim

amyatie
Moderator

Posts : 117
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : Sunway, Selangor

View user profile http://amyatie.blogspot.com

Back to top Go down

Doa Menjelang Malam

Post  HerniComel on Fri May 15, 2009 8:09 pm

Allahumma haza iqba..lu lailika, wa idba..ru naharika, wa aswa..tu dua'tika ighfirli..

~ya Allah! Kini tibalah waktu malam yg dikau miliki sebagai penghujung kepada hari siang yang ku lalui, kini tibanya waktu aku beribadah kepadaMu, maka ampuni aku ya Allah! Amiinnn..

HerniComel
Moderator

Posts : 191
Reputation : 0
Join date : 19/04/2009
Age : 35
Location : gombak, kl

View user profile http://dmostsantai.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  amyatie on Mon May 18, 2009 1:38 pm

Semoga hari ini lebih baik dari semalam, Insyallah ...

Renung Renungkan...

amyatie
Moderator

Posts : 117
Reputation : 0
Join date : 18/04/2009
Age : 34
Location : Sunway, Selangor

View user profile http://amyatie.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Koleksi Doa Amalan Harian

Post  Sponsored content Today at 10:33 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum